La
literatura infantil, és un gènere que es defineix, ja no tan sols per les seues
característiques pròpies, si no també, per els seus lectors. La història de la
infància diu que el xiquet/a escoltava i llegia, únicament el que el món adult
escoltava i llegia i eren ells (els xiquets) els que adaptaven a la seua
necessitat els herois i les situacions. A causa de l’evolució dels xiquets, la
literatura s’ofereix tant en la ostra oral com en la escrita. Al principi
aquests no capacitats per a llegir, escoltaven els contes que es transmetien de
forma tradicional, ón convivien tant la tradició com la tècnica.
S’ha de
tindre en compte, que el naixement de la literatura infantil es relaciona amb
la pedagogia, la moralitat i el folklore. No es té molt clar els orígens
d’aquest gènere però com diu J. Cervera en una de les seues obres; “La literatura
infantil com tal, sorgeix en el moment en que es comença a considerar al
xiquet/a com un ser d’entitat pròpia i no solament com un futur home/dona.
Aquest
moment és el segle XVIII, en el qual es comença a pensar en el xiquet/a com un
ser autònom amb necessitats educatives. Durant molt de temps es van considerar
els llibres infantils com obres completament allunyades del nostre concepte
actual i per això es basava en: abecedaris, cartilles pedagògiques, llibres de
divulgació històrica...
Entre les
quatre obres literàries més significatives de la nostra història trobem:
“L’Odissea”
d’Homero; “Hamlet” de William Shakespeare; “Don Quixot de la Manxa”
de Miguel de Cervantes; “Cent anys de soledat” de Gabriel
García Márquez; etc.
En el
segle XVIII es va canviar la concepció del xiquet/a gràcies a la influència de
la pedagogia suïssa que estava representada per Rousseau i el pedagog
Pestalozzi. Van ser dos llibres els que van influir definitivament en la
literatura infantil encara que en realitat no són llibres infantils: “Robinson Crusoe” de Daniel Defoe i “Els viatges de Gulliver” de Jonathan
Swift.
Aquests
llibres són molt importants ja que marquen dos dels camins que posteriorment va
tomar la literatura infantil, les aventures i la invenció fantàstica, i
senyalen també el rellevant paper d’Anglaterra durant els segles XIX i XX.
“Robinson
Crusoe”, adquireix la seua fama gràcies a l’elogi que realitza Rousseau en la
seua obra “Emili”, novel·la d’educació en la que s’estableix un model de
xiquet/a totalment distint del segle XVII. Aquest autor va tindre una gran
influència en l’educació infantil i durant molt de temps els llibres es van
escriure enfocats a aquesta nova visió de la vida. Aquest i “Els viatges de
Gulliver” van estar inspirats en altres obres.
El segle
XIX i el seu romanticisme afavoreixen l’augment de la fantasia i amb l’interès
per tot allò nacional, es fomenta el folklore autòcton que porta als autors a
buscar i recopilar les antigues llegendes i contes folklòrics.
A
Alemanya destaca la labor dels germans Grimm (Wilhelm i Jakob), ells,
arrepleguen narracions populars buscant la informació tant en poetes cults com
en gent del poble.
No hem
d’oblidar tampoc, dins d’aquesta època el treball de Hoffmann que va escriure
un conjunt de toms dels seus “Quadres fantàstics”. A Dinamarca destaca Hans
Christian Andersen amb “Contes per a xiquets”. En italià destaca un temps
després Carlo Collodi amb “Pinotxo”, etc.
A finals
de segle, Oscar Wilde segueix amb la tradició del conte meravellós, que sempre
tanca un simbolisme profund moralitzador, en contes com “El príncep feliç”; “El
gegant egoista” i “El rossinyol i la rosa”.
En quant
als llibres d’aventures, es poden destacar per damunt de tots a Stevenson amb
“L’illa del tresor”, a Rudyard Kipling amb “El llibre de la selva”. En Francia
són importants les novel·les de Julio Verne que combinen tant l’aventura i el
misteri amb l’anticipació científica. En Suiza es troba Joahna Spyry amb
“Heidi”...
Quan
arriba el segle XX, la literatura infantil va adquirir la seua autonomia.
Comença a tindre importància els interessos del xiquet/a i les seues vivències
són també tingudes en compte per part dels escriptors, que elaboren més els
seus personatges, plenes de vida interior al mateix temps que els fan créixer
al llarg de l’obra.
Des
d’aquest punt de vista, es pot dir que la literatura infantil d’aquests anys no
diferència temes, ni gèneres literaris o estils específics infantils, si no,
simplement punts de vista narratius, que solen ser dos fonamentals: el
fantàstic i el realista.
Alguns
dels primers exemplars que es poden trobar en aquesta època són: “Peter Pan” de
James M. Barrie; “El vent dels salzes” de Kenneth Grahame...
La
transició cap a una literatura infantil específica i en busca de qualitat
actual, naix d’una sèrie de factors entre els que es poden distingir:
· Factors socials: Augment de la informació i de
l’escoralització, increment de l’atenció al xiquet/a...
· Factors educatius: Major consciencia de la seua utilitat
per part de pares i educadors, major especialització...
· Factors endògens: Major perfecció, especialització,
adequació i varietat com fruit d’una societat cada vegada més culta i
preocupada pel xiquet/a.
En Hispanoamèrica, la literatura infantil sorgeix amb posterioritat a
l’europea i en el seu començament es nodreix dels llibres que aplegaren a
España i Portugal. Quan es comença a crear una literatura pròpia, es fa també
imitant els models europeus, així sorgeix multitud de fabulistes en el segle
XIX com és el cas del peruà José María Sánchez Barra, el mexicà José Rosas
Montero o el equatorià Rafael García Goyena. Però prompte els autors van
començar a incorporar a les seus faules elements exòtics i nacionals propis de
la seua fauna i flora, incorporant que també serà fonamental en la labor del
conte.
Aquesta tradició recopiladora se segueix extingint fins el XX i tenim ací
tota una sèrie d’autors de la literatura infantil hispanoamericana, ben
recopilats del folklore popular o bé escriptors de les seues pròpies obres
inspirades per aquest folklore. Entre ells es troben: Horacio Quiroga; María
Cadilla; Blanca Lidia Trejo; Francisco Espinosa; Vicente Mendoza; Antonio Pérez
Candía… També
dins del teatre infantil es destaca a Adolfo Montiel Ballesteros; Javier
Lafañe; Germán Berdiales…
A mode de conclusió, les possibilitats d’accés a la lectura
de molts xiquets són solament les que poden oferir l’escola desafortunadament.
Encara que es sap que molts escolars al finalitzar la seua etapa educativa ja
no va a tindre més relació amb la lectura o va a ser molt menor.
L’escola
és un espai físic i l’estadi educatiu en el qual el xiquet aprèn a llegir i
practica la lectura i els mecanismes amb els porta avant aquestes activitats
són molt importants per al xiquet/a ja no solament en el present si no també en
el futur.
L’aprofitament
en la literatura infantil per al desenvolupament creatiu, inclús per a la
formació lingüística del xiquet edat escolar, es freqüent des de fa uns anys
encara que no sempre es porta endavant amb les condicions i els resultats idonis.
Hui en
dia, afortunadament es troba en una situació diferent a la de fa uns anys.
S’han superat problemes històrics que dificultaven l’atenció a la literatura
infantil en condicions dignes. Per això tots els educadors han de fomentar el
màxim possible la lectura en els xiquets quan són xicotets i sobre tot
ensenyar-los estratègies per a que aquesta pràctica també la porten a tots els
àmbits que es troben fora de l’aula i fora de l’àmbit educatiu. Això es pot fer
a través d’activitats relacionades amb tots els contes/llibres etc, d’abans i
d’ara i que es lligen de forma que criden l’atenció dels més xicotets i els més
grans.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada