La
literatura, és un instrument d'autoconsciència d'una societat, però
també de transmissió de valors. Des dels textos de tradició oral
fins a la literatura moderna de hui en dia, determinats valors,
idees, pensaments, han anat formant els lectors.
Quan
el ser humà va començar a reunir-se en comunitats a partir de les
relacions de producció (agricultura, ramaderia) , en eixes primeres
aldees sorgix la necessitat de parlar, de comunicar-se. Allí és
quan el ser humà comença a reflexionar sobre la seua ànima, sobre
el seu cos, sobre els animals i sers que li rodegen. Quan es va
trobar amb fenòmens que no podia explicar -com la mort d'un ser
volgut, com la caiguda d'un raig, o una inundació- i comença a
intentar explicar-se'ls, perquè això li brinda tranquil·litat, i
se'ls explica en comunitat. En eixe context sorgixen les primeres
narracions orals; en eixes narracions les accions està motivades per
successos que desencadenen necessàriament certes conseqüències,
les quals poden funcionar com a material d'ensenyança dirigit als
més jóvens de la tribu o comunitat.
La
tradició oral és
tota forma de transmetre la cultura, l'experiència i les tradicions
d'una societat a través de relats, cantells, oracions, llegendes,
faules, conjurs, mites, contes, etc. Es transmet de pares a fills, de
generació a generació, arribant fins als nostres dies i té com a
funció primordial la de conservar els coneixements ancestrals a
través dels temps.
La
literatura tradicional que s'ha transmès
al llarg dels anys de pares a fills, a través de contes, refranys,
sentències, etc.
que es
sentien tant en les places com al voltant del foc en les cuines, té
interès
a ensenyar i adoctrinar. En aquestos
contes, sentències, jocs, etc.
que s'han transmès
oralment hi havia, sovint, una crítica al sistema social, als
senyors feudals, als recaptadors d'impostos (burlats en molts contes)
i unes referències plenes d'humor i ironia que s'han intentat
suprimir al passar-los a l'escriptura.
Podem
dir que la literatura oral és una forma bàsica, un mode literari
essencial en la vida del xiquet menut, perquè la paraula està
impregnada d'afectivitat. El conte, el romanç, la lírica,
construïxen el món auditiu-literari del xiquet, li incorporen
vivencialment a una cultura que li pertany, li fan partícip d'una
creació col·lectiva, li atorguen signes d'identitat. El llibre
oïda, vist, tocat, olgut, el desxiframent emocional-oral-sensorial,
el llibre- lectura compartida amb un altre, li ajudaran en el seu
contacte posterior amb la lletra impresa, motivant una lectura
gojosa.
La
transmissió es realitza cada vegada que algú compte un conte,
recita o canta un romanç o cancioncilla, al seu torn rebut oralment,
i ho fa seu. Tan seu que introduïx modificacions, interpreta els
seus significats, crega una variant, perquè el text oral és text
obert, perquè qui puga més afegir o esmenar si volguera puga
continuar amb la co-creació.
Una
forma coneguda de transmissió de relats orals son les llegendes. Una
llegenda és un relat folklòric o una narració, típicament
transmesa de generació en generació de manera oral, encara que amb
el temps puga plasmar-se en un escrit (el qual assegurarà la seua
perdurabilitat) . Bàsicament les llegendes consistixen en un nucli
històric que es decora amb episodis imaginaris, la qual cosa situa
al discurs en un pla intermedi entre la ficció i el succés verídic.
Generalment tenen una ubicació concreta en el temps i en l'espai, la
qual cosa contribuïx que es perceben com a històries si no reals,
almenys versemblants.
Llegendes
conegudes poden ser els amants de Terol, la llegenda de La Creu del
Diablo, la del El Canyó del Riu Lobos, la del "Cid Campeador i
la Mare de Déu de l'Almudena.
Actualment
a l'escola la utilització que es fa dels contes orals es àmplia ja
que els professors el solen utilitzar freqüentment com a recurs per
a ensenyar certs coneixements als seus alumnes. És una forma
senzilla de que els xiquets aprenguen, també és pràctica ja que al
estar l'ensenyament recollit en forma de conte els xiquets tenen
tendència a recordar-ho amb més facilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada