dijous, 8 de desembre del 2016

LITERATURA INFANTIL ESPANYOLA I EN ESPANYOL

           La literatura infantil i juvenil és aquella que està escrita per a nens i joves, o és adaptada per aquests, ja que gran part dels clàssics d'aquest gènere van ser creats originalment per a lectors adults. Segon McDowel (1973) un obra per a infants ha d'estar caracteritzada per: la brevetat del text, predomini de l'acció, presència d'un protagonista infantil o juvenil, llenguatge adequat als menuts; i el predomini de la simplicitat, la màgia, la fantasia i l'aventura. Aquest tipus de literatura té un lector implícit infantil, segons els seus interessos i el grau de desenvolupament de les capacitats receptives dels xiquets i els joves. 

La història de la literatura comença des del moment que la raça humana és capaç de processar informació i transmetre-ho a través de la llengua, mitjançant mites i llegendes. En el renaixement s'introdueix la impremta i les històries orals s'acosten en forma de llibres; i en el barroc s'exploten els recursos de la retòrica, de la sintaxi, de la versificació i la utilització sense mesura de tots els recursos del seu art; en aquesta època s'introdueix i consagra el món de les fades en la literatura infantil. En el s. XVIII canvia la concepció del xiquet gràcies a la influencia de la pedagogia suïssa, representada per Rousseau i el pedagog Pestalozzi; de manera que va naixer una literatura per a infants, amb una intenció didàctica i moralitzadora i la fantasia, quatre de les obres més destacades són: «La bella i la bèstia», «Les mil i una nit», «Els Viatges de Gulliver» i «El magatzem dels xiquets». Al 1751 es va crear la primera revista infantil, mentre que a Espanya es va publicar el 1798; a Espanya dos dels autors més destacats són Samaniego i Tomas de Iriarte, tenien una intenció pedagògica amb tocs humorístics.

Al S.XIX i al Romanticisme afavoreix l'auge de la fantasia i sorgeixen uns dels grans escriptors que es converteixen en clàssics de la literatura infantil. A Alemanya destaquen els germans Grim, destaquen «Hänsel i Gretel», «Blancaneu»… Sense oblidar a Hoffmann, que va escriure «El trencanous» i «El càntir d'oro». A Dinamarca destaca Hans Christian Andersen amb contes per a xiquets, un dels que més destaquen, entre altres, són: «La sireneta», «L'aneguet lleig», «El soldadet de plom». A Espanya destaca Cecilia Böhl de Faber amb contes, oracions, endevinalles, refranys populars i infantils; a més de Luís Coloma Roldán amb el «Ratoncito Pèrez», «Periquillo sin miedo» i «Jeròmin». A partir del 1876 de l'editorial de Saturnino Calleja destaquen «Els contes de Calleja», «Les mil i una nits», « Els vitges de Gulliver» i «Les aventures de Robinson Crusoe». 


A la segona meitat del segle XIX es realitzen novel·les de viatges i aventures o novel·les pseudo científiques que avancen el futur, com per exemple: «L'illa del tresor», «Viatge al centre de la terra», entre altres.


En la primera meitat del segle XX es creen llibres pensats i fets per a xiquets, es creen per a gaudir i són els xiquets el punt de partida per a crear els protagonistes; destaquen fins a la Guerra Civil tres autors: Salvador Bartolozzi, Elena Fortún i Antoniorrobles.

Els personatges connecten amb el públic infantil, com passa en «La família Mumin» de Tove Jansson, «Pippi Calcesllargues» d'Astrid Lindgren, «Mery Poppins» de Pamela Travers i «El Petit Príncep» d'Antoine de Saint-Exupéry. Els èxits universals van ser: «El meravellós viatge de Nils Holgersson» de Selma Lagerlöf i les obres de Enid Blyton. A Espanya es va incorporar més tard, van haver uns quants autors de prestigi com Valle-Inclán, Jacinto Benavente o Eduardo Marquina que escrivien literatura infantil, entre altres. La Guerra Civil va truncar el camí iniciat per aquests autors i fins a finals del quaranta no van aparèixer nous personatges i autors, com poden ser «Antoñita la Fantàstica» de Borita Casas i «Antón Retaco» de María Luisa Gefaell. En els anys 60 destaquen entre altres Elisabeth Mulder, Montserrat del Amo i Carmen Vàzquez Vigo; mentre que a partir dels anys 70 la literatura infantil fa un boom a Espanya, afavorit per diversos factors. Amb la conquesta de la democràcia el 1977, la literatura infantil i juvenil va començar una decidida actualització, després de passar el trauma de la Guerra Civil i el franquisme. 

Entre els principals autors que van adoptar els models de gènere fantàstic fins a la dècada dels noranta, podem destacar les imaginatives obres de Joles Sennell o Mercè Canela; les atmosferes misterioses de Joan Manuel Gisbert, l’experimentalitat humorística de Miquel Obiols, l’elaborada literatura de Gabriel Janer Manila, la ironia de Bernardo Atxaga, la subtilesa de Mariasun Landa, el simbolisme de Carmen Martín Gaite o la inspiració rodariana de Paco Martín i d’Empar de Lanuza; mentre que, encara que sempre escassa, la poesia oferia obres de Carlos Murciano, Miquel Desclot o Antonio García Teijeiro. 

Els gèneres realistes, encara que van dedicar una gran atenció als temes socials, van ser més tímids a l’hora d’incorporar els trets de denúncia crítica i d’angoixants conflictes interns que abundaven a les obres traduïdes; probablement perquè els canvis en la societat encara s’estaven iniciant a Espanya i temes com el divorci o la violència urbana no eren sentits de la mateixa manera. La descripció realista va tendir a situar-se en les obres juvenils del gènere, amb obres de Concha Lopez Narváez, José M.ª Merino, Marta Osorio, Paco Climent o Teresa Duran. 

Amb aquestes bases efervescents, la literatura infantil i juvenil a Espanya va iniciar el seu trànsit cap a l’etapa actual, una etapa on les formes literàries, els valors educatius, el pes de la imatge, la relació amb la ficció audiovisual i digital, les condicions del mercat i de la difusió de les obres han fet canviar radicalment la producció de llibres infantils i juvenils. 

En conclusió, hem de tindre en comte que a Espanya en els últims anys la creació de la literatura infantil i juvenil augmenta considerablement; el llibre infantil que més destaca és l'àlbum il·lustrat o tots aquells contes on predomine la imatge per damunt del text. Mentre que en Hispanoamèrica predominen els temes socials i la poesia narrativa; encara que s'introdueix un altre model, el tema fantàstic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada