dimecres, 9 de novembre del 2016

Glossari de termes d´educació literària. EDUCACIÓ LITERARIA.

EDUCACIÓ LITERARIA
           
           Com bé s'ha pogut observar al llarg dels anys, és necessari renovar la idea que té la societat de "ensenyar literatura" pel fet que hi ha models d'ensenyança que no satisfan completament o prou a una formació literària i personal.

L'ensenyança literària encara arrossega el pes d'una ideologia tradicional, en la que es creu que només s'han de llegir aquells autors amb renom o els que han fet quelcom sonat en la societat, i no sempre és així, no sempre tenen la veritat eixes persones o autors. Al llarg dels anys han anat apareixent diferents influències o orientacions historicistes i formalistes. Cal assenyalar que Todorov (1998) ha explicat la qüestió de la validesa de les orientacions historicistes i formalistes en la "enseñanza" de la literatura; també va matisar que calia entendre les crítiques que se'ls farien a estos fonaments com unes manifestacions que posen en evidència les seues limitacions més que en la seua mateixa validesa. Efectivament estes aportacions del formalisme i de l'estructuralisme, així com de l'historicisme, reforcen la comprensió del fet literari, encara que cal dir que este no ha de ser l'únic eix entorn a què s'organitze la formació del lector literari.

Sobre la necessitat de renovar el tractament didàctic de la literatura, en les dos últimes dècades s'han revisat els factors que entorpien la correcta orientació didàctica de la formació literària. El model per a l'ensenyança de la literatura que estava en una profunda i irreversible crisi, segons va enunciar Federicis en el Congrés celebrat a Milà en 1985 sobre la necessitat d'una renovació davant de la situació per la qual estava passant l'ensenyança de la literatura, comença a assentar-se en noves orientacions més centrades en el lector i en les facetes d'interacció que conceptes com la recepció i la comunicació literària necessiten. Pot observar-se com a primer intent seriós per a la renovació de les opcions didàctiques que milloraran la formació literària, la realització del Col·loqui de Cesiny en 1969, dirigit per Doubrosky i Todorov, en el que es van plantejar els principals problemes que presenta l'ensenyança literària. En les seues conclusions, Todorov arreplegava i plantejava les conclusions a què havien arribat, assenyalant com a qüestions clau: "per què ensenyar, què ensenyar i com enseñar". A la mateixa vegada indicava que no existien respostes absolutes, però que sí que es trobaven molt males respostes parcials. (1981) . A propòsit de com ensenyar literatura, Todorov assenyalava que "el problema és l'enfocament cronològic-històric; centrar-se en una literatura i botar-se les otras", ja que no hi ha mètodes millors. També assenyalava la necessitat d'atendre als que ell cridava "aspectos internos" que s'ocupen de la literalitat o categories literàries a través d'experiències pràctiques; i d'altres facetes externes, que van més referides a la vinculació de l'obra literària amb altres fets de cultura, idiomes, etc.

Però no sols es coneix opinions sobre estos autors, hi ha moltes més opinions com les d'altres autors (Colomer 1998, Mendoza 1994, etc) , que plantejaven la necessitat de sistematitzar un enfocament i que verdaderament apunten cap a la formació del lector literari, que oferisca una finalitat d'acord amb el plantejament cognitiu de l'aprenentatge i amb la finalitat pròpia de la literatura, que de mode més matisat se centre en la "formación per a apreciar la literatura" a partir de la participació de l'aprenentatge/lector. En conclusió, es planteja un tipus de proposta que antepose l'evidència que la literatura es pot llegir, valorar, experimentar..., a la idea que és només un contingut de "ensenyanza". Es tracta de perfilar una orientació que ens mostre la pròpia educació literària, la seua vàlua, fent explícits els valors de l'obra literària davant de la vista de l'aprenent, a través de les seues activitats de recepció i formant-li perquè sàpia establir la seua pròpia lectura personal i les seues pròpies interpretacions en obres literàries. Per a això, de vegades és necessari observar la concepció que té el docent a prop de la matèria i de la funcionalitat de la matèria, perquè d'això depén la renovació metodològica que possibilitarà la formació literària futura.

Però la literatura no resulta ser una matèria que permeta un "aprenentatge" homogeni i tipificat, a causa de la multiplicitat de variants que s'acumulen en les consideracions respectives a l'autor, a l'obra o el receptor de l'obra. La didàctica de la literatura ha de ser plantejada amb l'objectiu essencial i genèric de la formació i educació literària dels alumnes d'un determinat nivell escolar amb un doble caràcter integrador: aprendre a interpretar i a valorar les creacions de signe estètic- literari. Per això és necessari que les competències essencials que desenrotlla l'alumne es perfilen en dos direccions:
Una primera que atén a les competències que li permeten comprendre i reconéixer les experiències que van patint en la literatura.
I una altra segona que s'ocupe del conjunt de sabers que li permeten atendre a la historicitat que travessa el text a què estan exposats en eixe moment.

En conclusió podem reconéixer l'educació literària com la preparació per a saber participar amb efectivitat en el procés de recepció i d'actualització interpretativa del discurs literari, tenint en compte que la literatura és un conjunt de produccions artístiques que es definixen per coses estètiques i culturals i que de vegades són un reflex de l'esdevindre del grup cultural. Com bé diu Antonio Mendoza Fillola, "El text literari no està acabat en si mateix fins que el lector ho convertix en un objecte de significat, el qual serà necessàriament plural".

BIBLIOGRAFIA
-Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literarialectora.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada