LITERATURA
INFANTIL I JUVENIL
Durant
llarg temps la literatura infantil ha tingut consideració escassa i
inclús un poc pejorativa. S'han discutit i fins negociat la seua
existència, la seua necessitat i la seua naturalesa. En el moment
actual ningú s'atrevís a negar la seua existència i la seua
necessitat, encara que lògicament abunden les discrepàncies al
voltant del seu concepte, naturalesa i objectius… (Cervera J,
1991, p.9)
La
creació d'una literatura genèricament concebuda per al públic
infantil i juvenil és un fenomen recent. De
les
teories psicològiques i pedagògiques del darrer segle consideren la
infància i l'adolescència períodes diferenciats de la vida adulta.
El
llibre de text es converteix en una eina educativa, creada per a
codificar, a través de l'escriptura i la lectura, els continguts més
adequats. També
la lectura literària aconsegueix introduir-se en l'àmbit escolar i
ser
considerada
part fonamental en l'aprenentatge infantil i juvenil, aportant el
tractament de temes d'àmbit universal.
L'objectiu
formatiu de la lectura literària és el desenvolupament de la
competència literària i de cada un dels seus components, com pot
ser la competència lectora. La Literatura Infantil i Juvenil és un
conjunt de produccions de signe artístic literari, de trets comuns i
compartits amb altres produccions literàries, a les que es tenen
accés en etapes primerenques de formació lingüística i cultural.
La
literatura infantil i juvenil és un element clau per a fomentar la
imaginació i la creativitat dels xiquets i xiquetes des de les
primeres edats, per això és tan important que el professorat conega
la seua història, les seues obres, els seus autors i les seues
tendències. S'ha de saber que aquestes obres servissen per a formar
a l'individu com a lector i no és precisament una via secundaria a
l'accés a la «gran literatura», perquè les qualitats d'aquesta ja
està en elles.
Totes
les obres literàries tenen un lector implícit, és a dir, un tipus
de lector que està capacitat per construir el significat i per
reconèixer les peculiaritats dels usos lingüístics. Les obres
infantils i juvenils també tenen un lector implícit, segons els
seus interessos i el grau de desenvolupament de les capacitats
receptives dels xiquets i els joves.
El
efecte i la funcionalitat del fenomen intertextual ja han sigut
advertits i destacats pels estudis literaris; així es senyala que el
significat literari viu i se reforma en la tradició múltiple
ininterrompuda (García Berrio, 1989). Se pot senyalar una doble
funció de la literatura infantil i juvenil respecte al
desenvolupament de la competència literària. En primer lloc, la
funció de projectar i mantindre els valors, formes, estructures i
referents de la cultura; i en segon lloc, la funció de destacar que
les peculiaritats del discurs i dels gèneres literaris es basen en
la reelaboració de models i estructures presents en la tradició
literària. A partir d'aquesta doble funció es deriven les restants
funcions. Algunes de les funcions restants són les següents:
-
Formació de l'hàbit lector, com medi per al progressiu
desenvolupament de experiències lectores que s'integren en la
competència literària.
-
Determinació del lector model com a destinatari ideal que requereix
tota obra literària, segons la prevenció del lector.
-
Potenciació de la cooperació o interacció receptora, com funció
bàsica per a treballar aspectes de la formació per a la recepció,
per a la construcció del significat i per a la interpretació.
-Identificació
de les peculiaritats del discurs literari.
La
literatura esdevé una activitat agradable a la vegada que personal i
creativa, exigeix per part del lector una implicació en la recreació
imaginativa dels seus continguts. Finalment, els xiquets i els joves
exerciten una actitud crítica cap al text, que naix de la inicial
capacitat d'abstracció que els caracteritza com a adults.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada