dissabte, 12 de novembre del 2016

Glossari de termes d´educació literaria. PLA LECTOR.

PLA LECTOR

Un Pla lector o Pla de foment de la lectura és un programa que conté una sèrie d'actuacions la finalitat de la qual és afavorir l'interés per la lectura entre els xiquets i xiquetes. Part, a més, de la consideració de la lectura com a instrument fonamental per a l'aprenentatge en totes les àrees de l'ensenyança, i també com a font d'entreteniment i plaer.

Fomentar la lectura és un dels objectius principals de la comunitat educativa. Si hi ha una idea que ningú posa en dubte és que la competència lectora és la base per a aconseguir la resta dels coneixements, ja que sense l'adquisició d'esta habilitat es dificulta enormement el coneixement personal cívic i cultural necessari per a desembolicar-se en la societat amb autonomia conscient i llibertat plena.

Com bé indicava Quintenal (1997), les administracions educatives i els professionals de la docència es troben davant de la necessitat de concretar plans de foment de la lectura adequats a cada realitat escolar, que siguen capaços d'unificar estratègies, optimitzar recursos i sistematitzar accions per a obtindre resultats més satisfactoris que augmenten els índexs lectors, afavorisquen la comprensió lectora i impliquen el treball de les competències bàsiques.

D'altra banda, la redacció d'un pla de foment lector de centre facilita la posada en pràctica d'una idea i un objectiu compartits per la comunitat educativa en el seu conjunt, perquè en cada aula i en cada assignatura es poden dur a terme activitats diverses, però sens dubte estes seran més efectives si es produïxen emmarcades dins d'un programa col·lectiu, coordinat i coherent, que implique a tots els nivells del centre educatiu.

A partir d'esta idea, les diferents administracions educatives de les comunitats autònomes han tractat d'establir mecanismes per a elaborar plans de foment lector de centre.

En definitiva podem dir que no hi ha un pla lector model. Cada centre, cada grup, cada alumne requerix una anàlisi prèvia abans de que el docent decidisca quins seran els títols, i les activitats que els acompanyen, que hauran de configurar este pla d'actuació.
Tot pla lector hauria de complir una sèrie de requisits per a no quedar reduït a una activitat escolar més, una obligació més.



BIBLIOGRAFIA:

-Quintanal, J. (1997). La lectura. Sistematización didáctica de un plan lector. Bruño. Madrid.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada