PLA LECTOR
Un Pla lector o Pla de foment de la lectura és un programa
que conté una sèrie d'actuacions la finalitat de la qual és afavorir l'interés
per la lectura entre els xiquets i xiquetes. Part, a més, de la consideració de
la lectura com a instrument fonamental per a l'aprenentatge en totes les àrees
de l'ensenyança, i també com a font d'entreteniment i plaer.
Fomentar la lectura és un dels objectius principals de la
comunitat educativa. Si hi ha una idea que ningú posa en dubte és que la competència
lectora és la base per a aconseguir la resta dels coneixements, ja que sense
l'adquisició d'esta habilitat es dificulta enormement el coneixement personal
cívic i cultural necessari per a desembolicar-se en la societat amb autonomia
conscient i llibertat plena.
Com bé indicava Quintenal (1997), les administracions
educatives i els professionals de la docència es troben davant de la necessitat
de concretar plans de foment de la lectura adequats a cada realitat escolar,
que siguen capaços d'unificar estratègies, optimitzar recursos i sistematitzar
accions per a obtindre resultats més satisfactoris que augmenten els índexs
lectors, afavorisquen la comprensió lectora i impliquen el treball de les
competències bàsiques.
D'altra banda, la redacció d'un pla de foment lector de
centre facilita la posada en pràctica d'una idea i un objectiu compartits per
la comunitat educativa en el seu conjunt, perquè en cada aula i en cada
assignatura es poden dur a terme activitats diverses, però sens dubte estes
seran més efectives si es produïxen emmarcades dins d'un programa col·lectiu,
coordinat i coherent, que implique a tots els nivells del centre educatiu.
A partir d'esta idea, les diferents administracions
educatives de les comunitats autònomes han tractat d'establir mecanismes per a
elaborar plans de foment lector de centre.
En definitiva podem dir que no hi ha un pla lector model.
Cada centre, cada grup, cada alumne requerix una anàlisi prèvia abans de que el
docent decidisca quins seran els títols, i les activitats que els acompanyen,
que hauran de configurar este pla d'actuació.
Tot pla lector hauria de complir una sèrie de requisits per a
no quedar reduït a una activitat escolar més, una obligació més.
BIBLIOGRAFIA:
-Quintanal, J. (1997). La lectura. Sistematización didáctica
de un plan lector. Bruño. Madrid.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada